R55
Trasa s popisem

Olomouc – Přerov – Hulín – Břeclav

  • Olomouc – dálniční křižovatka R35–R55
    • návaznost
      • R35: Lipník n. B.
      • R35: Mohelnice – (Moravská Třebová – Hradec Králové) – Turnov – Liberec
  • Olomouc-Vsisko
  • přerušení 29 km (Olomouc-Vsisko – Hulín)
  • (Přerov – dálniční křižovatka D1–R55)
    • návaznost
      • (D1): Hulín – Vyškov – Brno – Praha
      • (D1): Lipník n. B. – Bělotín – Ostrava – (Polsko)
  • konec přerušení (Olomouc-Vsisko – Hulín)
  • Hulín – dálniční křižovatka D1–(R49)–R55
    • návaznost
      • D1: Vyškov – Brno – Praha
      • (D1: Přerov) – Lipník n. B. – Bělotín – Ostrava – (Polsko)
      • (R49: Zlín – Slovensko)
  • Otrokovice
  • přerušení 70 km (Otrokovice – Břeclav)
  • (Břeclav – dálniční křižovatka D2–R55)
    • návaznost
      • D2: Brno
      • D2: Slovensko
Délka rychlostní silnice
  • 101 km (18 km v provozu, 1 km v provozu jako čtyřpruhová I/55, 82 km v přípravě)
Mapy
Fotogalerie
Video
Intenzita dopravy
  • max. 20 tis. aut./24 h (2015)
  • min. 11 tis. aut./24 h (2015)
Kategorie
  • Holice – Vsisko: R 24,5/120
  • Olomouc – Přerov: R 25,5/120
  • Hulín – Otrokovice: R 24,5/120
  • Otrokovice, JV obchvat: R 25,5/110
  • Napajedla – Břeclav: R 25,5/120
Přílohy

Vývoj rychlostní silnice

Usnesením vlády Československé socialistické republiky č. 286 ze dne 10. dubna 1963 byla vymezena jako čtyřpruhová silnice H55 v úseku Oloumouc – Přerov – Uherské Hradiště – Břeclav – státní hranice v kategoriích S 22/100 až S 26,5/100. Několikrát byla výstavba této rychlostní silnice potvrzena vládními usneseními, naposledy usnesením vlády České republiky ze dne 21. července 1999 č. 741. Rychlostní silnici R55 si vynucují přetěžované silniční tahy v poměrně hustě obydlené oblasti při řece Moravě. Na trase dnešní silnice I/55 leží mnoho měst v těsné blízkosti a doprava mezi nimi je vedena jejich centry (Uherské Hradiště, Strážnice, Veselí nad Moravou). Intenzita dopravy v této oblasti je již dnes vysoká. Projekt R55 je poměrně velkorysý, v jižní části vede v souběhu s železničním koridorem.

V současné době je z celé R55 v provozu necelých 18 km dlouhý úsek Hulín – Otrokovice, který spolu s již zprovozněnými úseky dálnice D1 výrazně přispěl k lepšímu napojení Zlínského kraje na republikovou síť silnic a dálnic. Tříkilometrový severovýchodní obchvat Otrokovic byl zprovozněn v říjnu 2006, severního prodloužení k mimoúrovňové křižovatce Hulín s dálnicí D1 se R55 dočkala 3. 12. 2010, kdy byl zprovozněn jak 2,7 km dlouhý úsek Hulín – Hulín-východ, budovaný v rámci stavby dálnice D1, tak úsek Hulín – Skalka v délce 10,8 km.

Kromě výše uvedených úseků byl v roce 2002 zprovozněn 1,2 km dlouhý úsek u Olomouce, spojující městské části Holice a Vsisko a obsahující mimoúrovňovou křižovatku s rychlostní silnicí R35. Tento však pro svou malou délku není označen jako rychlostní silnice.

Z již provozované MÚK s R35 povede R55 jižně na budoucí dálniční křižovatku D1–R55 u Přerova. Z Přerova do Hulína povede R55 v peáži (tedy na jednom dálničním tělese) s dálnicí D1. Od křižovatky Hulín D1–R49–R55 směřuje trasa dále na jih přes Otrokovice, Uherské Hradiště a Hodonín na budoucí dálniční křižovatku D2–R55 u Břeclavi.

Ve výstavbě je pouze úsek Hulín – Říkovice (součást stavby dálnice D1), kde je R55 vedena s D1 v peáži.

Novinky z R55 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

 

Holice – Vsisko

  • délka: 1,234 km
  • kategorie: R 24,5/120
  • zahájení výstavby: 2000
  • zprovoznění: 8. 11. 2002

Stavba není označena jako rychlostní silnice.

5501

Olomouc – Kokory

  • délka: 6,749 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Velký Týnec
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Bylo dokončeno hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), Ministerstvo životního prostředí vydalo k záměru kladné stanovisko, které bylo prodlouženo. Proběhl předběžný geotechnický průzkum. Bylazpracována dokumentace pro územní rozhodnutí.

5502

Kokory – Přerov

  • délka: 5,934 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Kokory
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Bylo dokončeno hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), Ministerstvo životního prostředí vydalo k záměru kladné stanovisko, které bylo prodlouženo. Proběhl předběžný geotechnický průzkum. Byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí.

0135

Hulín – Hulín-východ

  • délka: 2,700 km
  • kategorie: R 24,5/120
  • výjezdy: Hulín-východ
  • zahájení výstavby: květen 2008
  • zprovoznění: 3. 12. 2010

Úsek byl součástí stavby dálnice D1 0135 Kroměříž-východ – Říkovice.

5503

Hulín – Skalka

  • délka: 10,800 km
  • kategorie: R 24,5/120
  • zahájení výstavby: 2. 7. 2008
  • zprovoznění: 3. 12. 2010

Zahájení výstavby bylo realizováno osazením základního kamene dne 2. 7. 2008. Samotné práce se rozeběhly až na podzim 2008.

Součástí stavby je velká odpočívka Kurovice (nezprovozněna)

5504

Otrokovice, SV obchvat

  • délka: 3,030 km
  • kategorie: R 24,5/120
  • výjezdy: Otrokovice-sever (km 30), Otrokovice-jih (km 32)
  • zahájení výstavby: únor 2002
  • zprovoznění: 27. 10. 2006

Stavba zahrnuje také přeložku silnice I/49 (postavena v kategorii S 22,5/80) a přivaděč do Otrokovic (kategorie S 9,5/70), obojí v délce 1,1 km. Na podzim 2010 proběhla dostavba protihlukových stěn.

5505

Otrokovice, JV obchvat

  • délka: 3,140 km
  • kategorie: R 25,5/110
  • MÚK: Napajedla-sever
  • předpokládané zahájení výstavby: 2012

Na jihovýchodní část obchvatu Otrokovic je vydáno územní rozhodnutí. Stavba zahrnuje MÚK a služební sjezd, který bude sloužit jako neveřejný výjezd pro budoucí SSÚRS Otrokovice. Je zpracována dokumentace pro stavební povolení. Probíhá výkup pozemků. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 874 miliónů korun.

5506

Napajedla – Babice

  • délka: 7,976 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Babice
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Součástí stavby je také přeložka silnice I/55 (současná silnice vede částečně v trase R55), estakáda délky cca 500 m a dvě nábřežní stěny. Dle zpracovaného alternativního řešení DÚR bude křížení s železničním koridorem řešeno podjezdem a následný průchod sesuvným územím zářezem provedeným v hloubených podzemních stěnách.

Bylo vydáno kladné stanovisko k dokumentaci EIA, je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Stavba byla s ohledem na nevyřešený způsob křížení s železniční tratí rozdělena na dvě etapy. Dne 21. 11. 2007 byla na stavební úřad v Napajedlech podána žádost o vydání územního rozhodnutí na I. etapu km 0,484 – 2,600. Dne 9. 1. 2008 stavební úřad řízení přerušil a stanovil lhůtu pro odstranění nedostatků (doplnění žádosti) do 31. 12. 2008. Dne 15. 12. 2010 bylo vydáno územního rozhodnutí na I. etapu.

5507

Babice – Staré Město

  • délka: 8,310 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Staré Město-sever, Staré Město-jih
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Pro stavbu 5507 bylo vydáno kladné stanovisko k dokumentaci EIA, na MŽP byla podána žádost o prodloužení jeho platnosti, které bylo prodlouženo. Dne 8. 10. 2010 bylo vydáno územní rozhodnutí.

5508

Staré Město – Moravský Písek

  • délka: 9,000 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Nedakonice, Moravský Písek
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Pro stavbu 5508 bylo vydáno kladné stanovisko k dokumentaci EIA. Byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. 20. listopadu 2008 bylo zahájeno územní řízení, které bylo následně přerušeno 4. prosince 2008 přerušeno do doby vydání pravomocných rozhodnutí o předběžných otázkách (výjimky z ochrany přírody). Předpokládaný termín vydání územního rozhodnutí je v průběhu roku 2011.

5509

Moravský Písek – Bzenec

  • délka: 4,200 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Bzenec
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Trasa prochází ptačí oblastí NATURA 2000 Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví.

K dokumentaci EIA bylo vydáno kladné stanovisko MŽP. Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí, probíhá inženýrská činnost k získání územního rozhodnutí. Předpokládaný termín podání žádosti o vydání územního rozhodnutí na stavební úřad v Bzenci je do konce roku 2011.

5510

Bzenec – Bzenec-Přívoz

  • délka: 2,983 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Trasa prochází ptačí oblastí NATURA 2000 Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví, součástí stavby je proto také zakrytí R55 v délce 2150 m.

Nosný systém je tvořen příčnými dvojkloubovými ocelovými rámy uloženými na železobetonovou patku. Ta tvoří hlavici velkoprůměrové piloty přenášející účinky zatížení do podloží. Systém je navržen tak, že nevyžaduje podepření ve středním dělícím pásu. Rozpětí rámu je 29,85 m a vzdálenost jednotlivých rámů od sebe je navržena 8,48 m. V podélném směru jsou rámy spojeny pomocí podélníků.

Nosný systém je navržen pro zakrytí pomocí dutinkových desek z polykarbonátu o tloušťce 16 mm. Nad středním dělícím pásem je vytvořen průběžný větrací světlík, který má zajistit odvětrání zakrytého prostoru nad silnicí. Na okrajích vozovky jsou naplánována betonová svodidla o výšce 1,2 m. Ta zaručují nejen ochranu konstrukce před nárazem vozidla, ale plní také funkci ochrany před úniky nebezpečných látek při haváriích a částečného odhlučnění provozu na komunikaci.

Zakrytí konstrukce z boku je plánováno minimálně do výšky 2,5 m. Vzniklé okno mezi střechou tunelu a bočním zakrytím bude kryté pletivem z hrubých drátů (umožní provětrávání a zabrání průniku ptáků do tunelu).

K dokumentaci EIA bylo vydáno kladné stanovisko MŽP. Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Dne 25. 6. 2008 byla na stavební úřad v Bzenci podána žádost o vydání územního rozhodnutí, čímž bylo zachráněno stanovisko MŽP. Předpokládaný termín vydání územního rozhodnutí je do konce roku 2011.

5511

Bzenec-Přívoz – Rohatec

  • délka: 10,750 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Bzenec-Přívoz, Rohatec
  • předpokládané zahájení výstavby: 2013

Trasa prochází ptačí oblastí NATURA 2000 Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví. Původně navrženou součástí stavby bylo také zakrytí R55 v délce 9,600 km (technické řešení je stejné jako u stavby 5510 Bzenec – Bzenec-Přívoz). K dokumentaci EIA bylo vydáno kladné stanovisko MŽP. V březnu 2009 byla zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. Na základě hledání optimální varianty průchodu přes ptačí oblast byla navržena prof. Bejčkem tunelová varianta. V říjnu 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA posuzující tunelovou variantu (zahrnující tunel Bzenecký o délce 6,800 km a tunel Rohatecký o délce 1,575 km) a variantu povrchovou (původní varianta, ale nezakrytá a dořešená o technické detaily). Dne 31. 8. 2010 vydalo MŽP souhlasné stanovisko s tunelovou variantou, zároveň však bylo konstatováno, že pro tunelovou variantu nelze do doby, než bude vyloučen významný negativní vliv bezprostředně navazujících záměrů, vyloučit, že vlivy záměru v tunelové variantě mohou být v kumulací s dalšími vlivy navazujících dopravních staveb zhoršeny až na úroveň významných negativních vlivů. Dle stanoviska MŹP má povrchová varianta významný negativní vliv na PO Bzenecká Doubrava a EVL Váté písky.

5512

Rohatec – Lužice

  • délka: 11,500 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Hodonín-východ, Hodonín-střed
  • předpokládané zahájení výstavby: 2015

Je schválen investiční záměr, je zpracována technická studie k prověření rozšíření stávající silnice I/55 na R55 z hlediska nové ČSN 736101. V prosinci 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA.

5513

Lužice – Břeclav

  • délka: 12,000 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Mikulčice, Moravská Nová Ves, Břeclav
  • předpokládané zahájení výstavby: 2015

Je schválen investiční záměr, je zpracována technická studie k prověření rozšíření stávající silnice I/55 na R55 z hlediska nové ČSN 736101. V prosinci 2009 byla zveřejněna dokumentace EIA.