R35
 
 
 
Trasa s popisem

Liberec – Turnov – Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou

  • Liberec
  • Turnov – dálniční křižovatka R35–R10
    • návaznost
      • R10: Mladá Boleslav – Praha
  • přerušení do Mohelnice
  • (Hradec Králové – 2× dálniční křižovatka D11–R35)
    • návaznost
      • (D11: Trutnov – Polsko)
      • (D11): Praha
  • (Moravská Třebová – dálniční křižovatka R43–R35)
    • návaznost
  • konec přerušení (Turnov – Mohelnice)
  • Mohelnice
  • přerušení (3 km západní obchvat Olomouce)
  • Olomouc – dálniční křižovatka R46–R35
    • návaznost
  • Olomouc – dálniční křižovatka R55–R35
    • návaznost
      • (R55: Přerov – Hulín – Břeclav)
  • Lipník n. B. – dálniční křižovatka D1–R35
    • návaznost
      • (D1: Přerov – Hulín) – Vyškov – Brno – Praha
      • D1: Bělotín – (Ostrava – Polsko)
Délka rychlostní silnice
  • 258 km (78 km v provozu, 180 km v přípravě)
    Pozn.: část trasy ještě není pevně stanovena
Mapy
Fotogalerie
Video
Intenzita dopravy
  • Čechy max. 24,6 tis. aut./24 h (Rádelský Mlýn – Hodkovice nad Mohelkou, 2007)
  • Morava max. 25,1 tis. aut./24 h (Olomouc-východ – Velký Újezd, 2007)
  • Morava min. 21,0 tis. aut./24 h (Velký Újezd – Lipník nad Bečvou, 2007)
Kategorie
  • Liberec – Turnov: R 22,5/80
  • Turnov – Úlibice: zatím není známa
  • Úlibice – Hradec Králové (D11): R 25,5/120
  • Hradec Králové (D11) – Opatovice: R 24,5/120
  • Opatovice – Mohelnice: R 25,5/120
  • Mohelnice – Křelov: R 22,5/100
  • Křelov – Slavonín: R 22,5/120 a R 26,5/120
  • Slavonín – Přáslavice: R 26,5/120
  • Přáslavice – Lipník n. B.: D 26,5/120
Přílohy

Vývoj rychlostní silnice

Rychlostní silnice R35 bude po dokončení nejdelší rychlostní silnicí u nás. Podle původních plánů z roku 1963 bychom museli R35 hledat jako D35. D35 měla vést z Hradce Králové přes Olomouc do Lipníku nad Bečvou, kde se měla napojovat na dálnici D47. V roce 1987 však došlo ke změně. Zásadní byla změna trasy, která se prodloužila z Hradce Králové přes Turnov až do Liberce, ale došlo i ke změně typu komunikace z D35 na R35 (viz rozdíly mezi D a R).

R35 bude po dokončení úseku Hradec Králové – Mohelnice spolu s dálnicí D11 alternativní "severní trasou" spojující Čechy a Moravu, zejména jejich severní části. To by odlehčilo dopravě na D1. U Hradce Králové bude R35 od Liberce napojena na dálnici D11 a kolem Hradce Králové povede R35 společně s D11 až ke druhé dálniční křižovatce D11–R35 u Sedlic, kde se R35 odpojí směrem na Olomouc.

V posledních letech bylo v rámci projektu rychlostní silnice R35 otevřeno několik nových úseků. Jedná se o úseky v okolí Liberce a Olomouce. Mezi Libercem a křížením s R10 v Ohrazenicích byla od konce 80. let 20. století rozšiřována a upravována původní silnice tak, aby bylo umožněno nepřerušené spojení Prahy a Liberce komunikacemi dálničního typu. Tento cíl byl splněn dokončením dvoukilometrového úseku za Hodkovicemi nad Mohelkou v roce 2003. Po rekonstrukci čtyřpruhové silnice I/35 v úseku Jeřmanice – Rádelský Mlýn v roce 2007 mohlo dojít k přeznačení na rychlostní silnici až po Liberec. V okolí Olomouce byl v říjnu 1997 otevřen úsek Přáslavice – Velký Újezd, v červenci 1999 Velký Újezd – Lipník nad Bečvou a v říjnu 2003 úsek jihovýchodního olomouckého obchvatu (Slavonín – Přáslavice) a byla tak spojena R46 a hotový úsek R35 z Přáslavic do Lipníku nad Bečvou. V praxi to znamená, že z Prahy dojedeme po dálnici, resp. rychlostní silnici, až do zmíněného Lipníku nad Bečvou (D1 –> R46 –> R35). Dne 1. listopadu 2007 došlo k dokončení 1. etapy západní části olomouckého obchvatu. Poslední úsekem v okolí Olomouce tak bude 2. etapa, která se má budovat až po roce 2010 a která definitivně zkompletuje rychlostní silnici R35 mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou.

V souvislosti s dokončením dálnice D11 k Hradci Králové a pro lepší napojení Pardubic byla v roce 2006 zahájena výstavba úseku Sedlice – Opatovice, spojujícího tahy D11 a I/37.

Novinky z R35 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

Liberec-Doubí – Jeřmanice: km 2,575  – 5,775 (3,200 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • výjezdy: Liberec-Doubí (km 27)
  • zahájení výstavby: 1996
  • zprovoznění: 1998

Jeřmanice – Rádelský Mlýn: km 5,775  – 8,525 (2,750 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • výjezdy: Jeřmanice (km 31)

Úsek, vybudovaný na konci 80. let 20. století, je od 10. 4. 2007 v částečné (délka 2,105 km) rekonstrukci, která již 26. 11. 2007 umožnila jeho přeřazení do kategorie rychlostních silnic. Součástí této rekonstrukce je například prodloužení připojovacích a odbočovacích pruhů, rozšíření MÚK Jeřmanice, výstavba protihlukových stěn či přemístění autobusové zastávky. Ukončení výstavby je plánováno na srpen 2008.

Rádelský Mlýn – Hodkovice nad Mohelkou: km 8,525 – 10,660 (2,135 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • výjezdy: Rádelský Mlýn (km 33)
  • zahájení výstavby: květen 2002
  • zprovoznění: 5. 12. 2003

Hodkovice nad Mohelkou – Nový Mlýn: km 10,660 – 13,660 (3,000 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • výjezdy: Hodkovice nad Mohelkou (km 35)
  • zahájení výstavby: březen 1998
  • zprovoznění: 2000

Nový Mlýn – Žďárek: km 13,660 – 15,480 (1,820 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • zahájení výstavby: 1994
  • zprovoznění: 1996

Žďárek – Ohrazenice: km 15,480 – 19,180 (3,700 km)

  • kategorie: R 22,5/80
  • výjezdy: Paceřice (km 41)
  • zprovoznění: 1993

Ohrazenice – Úlibice: dle varianty 30 – 46 km

Pro úsek není stanovena definitivní trasa. Trasa v délce 5 km je zakotvena v územním plánu města Turnova jako jeho obchvatová komunikace, ovšem tato je realizovatelná pouze společně s navazujícími úseky R35, stanovenými konceptem Zásad územního rozvoje (ZÚR) Libereckého kraje jako tzv. severní koridor pro návrh variant vedení trasy R35 v těsném sousedství CHKO Český ráj. Neschválený koncept VÚC Libereckého kraje pak uvádí i tzv. jižní koridor R35. Pro upřesnění trasy severního koridoru a návrh tras se v současně době zpracovává studie proveditelnosti včetně aktualizace dopravního modelu. Délka trasy je cca 9,5 km.

V území mezi hranicemi Libereckého a Královehradeckého kraje a Úlibicemi není trasa stabilizovaná s ohledem na návaznost na trasu, řešenou v územních plánech Libereckého kraje. Vymezený koridor navazuje na území, stanovené Libereckým krajem jeho konceptem ZÚR pro návrh trasy R35 a je v souladu s Územní prognózou Královehradeckého kraje a s ÚP VÚC Jičínského okresu. Délka trasy je cca 15,5 km.

Zahájení výstavby závisí na projednání a schválení Zásad územního rozvoje Libereckého kraje a předpokládá se v rozmezí let 2013 – 2015.

Úlibice – Hradec Králové: 35,8 km

Trasa je v celé délce stabilizovaná v ÚP VÚC Hradecko-pardubické aglomerace. Je zpracována dokumentace EIA včetně posudku, čeká se na vydání stanoviska Ministerstva životního prostředí ČR.

Trasa zahrnuje MÚK Úlibice, Chomutice, Ostroměř, Hořice, Vinice, Klenice, Sadová a Všestary a končí napojením na dálnici D11 v MÚK Plotiště.

Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2013 – 2015.

MÚK Sedlice – MÚK Opatovice: 2,950 km

  • kategorie: R 24,5/120
  • MÚK: Sedlice, Opatovice
  • zahájení výstavby: listopad 2006
  • předpokládané zprovoznění: listopad 2009
  • předpokládaná realizace: 2006 – 2010

Jedná se o úsek rychlostní silnice R35 od dálnice D11 u Sedlic k silnici I/37 u Opatovic nad Labem, včetně přestavby silnice I/37 v úseku Opatovice nad Labem – Hrobice na kategorii S 24,5/100 v délce 4,093 km. Součástí stavby je mimo jiné mimoúrovňová křižovatka silnic R35 a I/37 u Opatovic nad Labem, řešená kruhovým objezdem v úrovni nad silnicí I/37. Stavba lépe napojí především město Pardubice na dálnici D11 na Prahu. Pro usnadnění a zrychlení výstavby budoucího pokračování rychlostní silnice dále směrem na Vysoké Mýto byla zahájena stavba estakády přes prostor MÚK Opatovice. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 1,4 miliardy korun.

MÚK Opatovice – Ostrov: 26,9 km

Rychlostní silnice v této trase je zakotvena v ÚP VÚC Pardubického kraje a má schválenou dokumentaci EIA.

Stavba je rozdělena na následující části:

  • MÚK Opatovice – Časy
  • Časy – Ostrov

Trasa zahrnuje MÚK Bukovina, Rokytno, Časy, Dašice, Roveň a Ostrov.

Započala projektová a investorská příprava. Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2010 – 2015.

Ostrov – Opatovec: 43,9 km

Rychlostní silnice v této trase je zakotvena v ÚP VÚC Pardubického kraje. Dokumentace EIA je schválena pouze pro část stavby Ostrov – Litomyšl (Ostrov – Zámrsk), pro zbývající části není zpracována.

Stavba je rozdělena na následující části:

  • Ostrov – Litomyšl
  • Litomyšl – Opatovec

Trasa zahrnuje MÚK Vysoké Mýto-sever, Vysoké Mýto-jih, Hrušová, Litomyšl-sever, Janov, Mikuleč a Opatovec.

Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2014 – 2015.

Opatovec – Mohelnice: 34,4 km

Jedná se o stabilizovanou trasu stanovenou ÚP VÚC Pardubického a Olomouckého kraje. Dokumentace EIA se zpracovává s termínem dokončení v roce 2008.

Stavba je rozdělena na následující části:

  • Opatovec – Staré Město
  • Staré Město – Mohelnice

Trasa zahrnuje MÚK Staré Město, Malenín, Mohelnice-sever a Mohelnice-jih.

Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2014 – 2016.

Mohelnice – Loštice, obchvat – Řimice

  • délka: 5,4 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Mohelnice-jih (km 212), Palonín (km 218)
  • zprovoznění: 1979

Řimice – Mladeč

  • délka: 4,5 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • zprovoznění: 1983

Stavba prochází v celé své délce CHKO Litovelské Pomoraví.

Mladeč – Nasobůrky

  • délka: 3,2 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Mladeč (km 223)
  • zprovoznění: 1986

Stavba prochází z velké části CHKO Litovelské Pomoraví.

Nasobůrky – Unčovice

  • délka: 4,9 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Nasobůrky (km 226)
  • zprovoznění: 1978

Unčovice – Příkazy

  • délka: 2,7 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Unčovice (km 231)
  • zprovoznění: 1984

Příkazy, obchvat

  • délka: 3,0 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • zprovoznění: 1985

Příkazy – Křelov

  • délka: 2,5 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Křelov (km 240)
  • zprovoznění: 1978
3508.2

Křelov – Slavonín, 2. etapa: 260,922 – km 263,672 (2,750 km)

Druhá etapa západní části obchvatu Olomouce spojí současný konec R35 ve směru od Mohelnice s první etapou. Dokončením této stavby bude zkompletován obchvat Olomouce a R35 vytvoří nepřerušený tah mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou. V roce 2005 schválilo MD ČR investiční záměr upravené varianty vedení trasy na území obce Křelov-Břuchotín. V současné době se provádí předběžná etapa geotechnického průzkumu v trase upravené varianty. Po dokončení geologie bude zadána dokumentace pro územní rozhodnutí. S realizací stavby se počítá v období 2011 – 2015.

3508.1

Křelov – Slavonín, 1. etapa: 263,672 – km 266,422 (2,750 km)

Stavba navazuje na jižní obchvat Olomouce a do zprovoznění 2. etapy končí provizorním napojením na tzv. Severní spoj, čtyřpruhovou komunikaci o délce 1,3 km, vyúsťující na okružní křižovatku na stávající silnici I/35 a umožňující tak přesunutí další části tranzitní dopravy z města.

Výstavba byla zahájena 27. 10. 2004 a úsek, postavený v kategoriích R 22,5/120 a R 26,5/120, byl zprovozněn 1. 11. 2007.

3509

Slavonín – Přáslavice: km 266,422 – 281,072 (14,650 km)

Výstavba jihovýchodní části obchvatu Olomouce byla zahájena v listopadu 1999 a ke slavnostnímu zprovoznění došlo 6. 10. 2003.

Stavba zahrnuje mimo jiné 1,4 km protihlukových stěn, tři estakády – přes železniční tratě Olomouc – Prostějov (délka 460 m) a Olomouc – Přerov (215 m) a přes řeku Moravu (250 m), přeložku silnice I/55 v délce 2,2 km a úpravu rychlostní silnice R46 v délce 1,4 km.

Je postavena v kategorii R 26,5/120 a její součástí jsou tři výjezdy – Olomouc-centrum (km 267), Olomouc-Nemilany (km 272) a Olomouc-jih (km 276).

3510

Přáslavice – Velký Újezd: km 281,072 – 289,122 (8,050 km)

Stavba byla zahájena v prosinci 1993 a zprovozněna byla 10. 10. 1997.

Úsek je postaven v kategorii D 26,5/120 a jeho součástí je výjezd Olomouc-východ (km 281), východní olomoucký přivaděč o délce 1,3 km a SSÚRS Kocourovec.

3511

Velký Újezd – Lipník nad Bečvou: km 289,122 – 296,469 (7,347 km)

Výstavba byla zahájena v říjnu 1996 a stavba byla uvedena do provozu 22. 7. 1999.

Je postavena v kategorii D 26,5/120 a její součástí je výjezd Velký Újezd (km 290), 100 m dlouhý přesypaný tunel a přivaděč Lipník nad Bečvou o délce 2,1 km.